Balkan tour 2013 (4. dio)

IMG_8729 IMG_8728

Budimo se uz cvrkut ptica, jutarnja higijena i uskoro se upoznajemo sa jednim mještaninom koji je „slučajno“ navratio kod našeg domaćina. Zove se Vasilj, i “slučajno” je vodič za tvrđavu na mješavini engleskog, talijanskog i “na mote“, ali prihvaćamo njegovu ponudu i krećemo u obilazak ove tvrđave grada koji je za razliku od Korčule pod zaštitom Unesca.

Ime Berat inače dolazi od Bellegrada, tj. slavenske riječi Bel(i)grad, Rimljani su ga nazivali Belgrad di Romania, a Turci Belgrad-i Arnavud (Albanski Beograd).

IMG_8744 IMG_8758

IMG_8765 IMG_8787

Grad je bio važno uporište u Rimskom i Bizanskom carstvu, za vrijeme Turaka, a 1961. Enver Hohxa ga proglašava „Grad muzejom“. Danas broji nešto više od 71.000 stanovnika.

IMG_8761 (Naš vodič Vasilj)

Tvrđava je više puta bila uništavana i nadograđivana na nepristupačnim liticama iznad rijeke Osum. U njoj se nalazi više od 20 crkvi i dvije đamije. Imali su ogromne cisterne zalihe vode, a u slučaju suše, tajni prolaz ih je vodio do litice odakle su direktno iz rijeke vukli lamine vode na više od 100 m visine.

Uživamo u zabavnom vođenju našeg vodiča Vasilj-a.

U daljini na brdu nasuprot tvrđave, ispisan riječ NEVER, Vasilj objašnjava da je to poruka naroda, NIKADA više diktature. Pitam ga, kako su to ispisali na brdu, Vasilj objašnjava, topovima. Shvaćam, i mi imamo takve vodičke legende.

Kasnije pronalazimo u gradu staru fotografiju brda na kojem je pisalo ENVER, bila je potrebna samo mala preinaka, „topovima“ da se ispravi poruka.

IMG_8799  IMG_8798

Nakon razgledanja, vraćamo se ka obali. Prolazimo kroz poljoprivredno jako bogati kraj, mnoštvo plastenika, a uz prometnice se nudi svježe voće i povrće, kao u dolini Neretve.

IMG_8712    IMG_8698

Zaustavljamo se u nekoliko gradova koji doživljavaju “građevinski bum”. Ovdje se sve gradi, širi i investira.

IMG_8903    IMG_8904

IMG_8899   IMG_8918

(Ovdje se prodaju tri vrste Red Bulla, a poneki gastarbaiter gradi tvrđavu uz cestu, za stare dane)

IMG_8702 IMG_8919

Polagano se želimo spustiti skroz na jug Albanije, poznat kao turističko središte, uživamo u prirodi, zaustavljamo se na plažama i ne sluteći što nas očekuje na putu, pomalo se počinjemo uspinjati prema brdima u daljini.

IMG_8925  IMG_8928 IMG_8927  (Domači proizvodi 100 % eko)

Malo stanovnika u ovom kraju, priroda koja oduzima dah, prolazimo u blizini NP Llogara jedno od omiljenih mjesta Albanaca. Cesta postaje sve strmija, i moramo priznati da nismo bili sigurni hoće li Zmaj uspjeti uspeti na više od 1000 metara, ali nekako u drugoj brzini uspjevamo doći na vrh, gdje se pruža prelijepi poglet na grčki otok Krf ili Kerkyra, po kojem i Korčula dobila ime. Parkiramo uz restaurant „Bela Vista“…

IMG_8933    IMG_8951

IMG_8949   IMG_8937

Spuštamo se niz veliku stminu polako, zaustavljamo na ponekoj plaži gdje se grade novi hoteli.

Provlačimo između krava, konja, tovara, koza kojih ovdje ima mnogo…

IMG_9018  IMG_8971

Gledam šumu maslina i nije mi jasno kako ovi ljudi bez mehanizacije mogu pobrati tu ogromnu količinu maslina na tako nepristupačnim predjelima.

IMG_8947   IMG_8943

Osjećamo se sigurni, bunkera kao i gljiva poslije kiše. Mnoge su već uklonili, a nekoliko velikih su preuredili u apartmane…

Dan se bliži kraju i kako idemo južnije, sve nas podsjeća na Grčku. Kao i kod nas, kada se podigne krov na kući izvjesi se zastava. Ovdje je sve više grčkih kuća i njihovih zastava. Znamo da su se na ovim prostorima vodili i vjerski i nacionalni ratovi, kao i svugdje na graničnim područjima, ali razmišljamo, kako bi to bilo da neki stranac u Korčuli nakon što podigne krov izvjesi Talijansku, Slovensku ili nedaj Bože Srpsku zastavu.

Dan se bliži kraju i mi konačno dolazimo na naše odredište, Saranda, preljepo turističko mjesto na samom jugu Albanije.

Nastavlja se…

Stipe, Vito, Petra i Ivan A.

Pošalji dalje:

Jedan komentar za “Balkan tour 2013 (4. dio)