Balkan tour (6. dio)

IMG_9243  IMG_9170

(Naša djeca brzo mijenjaju kovanice eura za dinare i postaju “bogati”)

U jutarnjim satima na polupustom graničnom prijelazu Makedonski policajci nas dočekuju sa smješkom. Stariji gospodin prisjeća se školske ekskurzije u Dubrovniku i želi dobrodošlicu.

Ulazak u Makedoniju podsjeća na Grčku, ali več nakon nekoliko kilometara razlika u standardu je očita.

IMG_9175  IMG_9178

Prvi gradić koji posjećujemo je Bitola. Ime Bitola nastalo je od staroslavenske riječi Obitel (manastir ili samostan, opatija), jer je grad obilovao brojnim manastirima, čak 47. U svom zlatnom razdoblju, a to je bilo pred kraj Osmanskog Carstva, Bitolj su zvali konzulskim gradom, jer je na početku XX. st. u Bitolju bilo dvanaest konzulata raznih europskih zemalja.

IMG_9182   IMG_9181

Osnivač tog naselja bio je Filip II. Makedonski sredinom IV st. pr. Kr. , grad je imenovan po grčkom polubogu Heraklu, za kojeg je Filip II. držao da mu je predak. Podignut na značajnom strateškom pravcu grad je uskoro postao prosperitetni grad.

IMG_9172   IMG_9188

Parkiramo se blizu autobusnog kolodvora i pitamo prolaznike gdje je centar. Lijepo se je sporazumijevati sa domaćinima bez većih problema. Prolazimo širokom ulicom, prepunom kafića i trgovina, a kip Josipa Broza nas promatra.

IMG_9199   IMG_9211

Lijepa arhitektura nas nekako podsjeća na ravnice Slavonije i Vojvodine, ali tražimo stari dio, i nakon pomoći prolaznika ulazimo u čaršiju, onaj stvarni dio grada sa dušom gdje se osjeća utjecaj Turske dominacije tokom stoljeća.  Navodno je i čuveni Ataturk rođen u Bitoli.

Mnoštvo dućana u isprepletenim ulicama stvara predivan ambijent. Lutamo i uživamo u kineskoj robi ispremješanoj sa starim zanatima i malim radnjama i odjednom izbijamo na zelenu tržnicu, srce grada, duša grada.

IMG_9204   IMG_9207

IMG_9209  IMG_9201

Poseban prostor za prodavače sira, najskuplji stoji 240 dinara tj. 30 kuna. Sve je jako jeftino u odnosu na Hrvatsku. Razgovaramo sa prodavačima i govore nam da je prosječna plaća u Makedoniji 250 eura, pa ti preživi.

Nakon Bitole put nas vodi na Ohrid. Prolazimo kroz voćnjake i manja naselja,  nešto lošija cesta sa malo prometa.

IMG_9220  IMG_9255

IMG_9244  IMG_9249

Odjednom ogromna količina vode, jezero Ohrid, zbog teških oblaka ne vidimo mu suprotnu Albansku obalu, pa izgleda poput mora. Grad se prostire po Ohridskom polju, a njegova povijesna jezgra nalazi se na osamljenoj vapnenačkoj hridi, visokoj 792 m, koja poput rta ulazi u Ohridsko jezero. Zbog takvog položaja grada – na hridi („vo hrid“, „o riđ“, „o hrid“) došlo je do slavenskog imena Ohrid.

IMG_9272  IMG_9278

IMG_9273  IMG_9268

IMG_9263  IMG_9245

Ohrid sa svojih 28 sela , broji 55.000 stanovnika, i danas je glavno turističko središte Makedonije. Ohrid se spominje već u 3. stoljeću pr. Krista, kasnije je bio važno trgovačko središte, i centar ribarstva. Zabilježeno je da je grad imao 365 crkava, jednu za svaki dan u godini. Danas je taj broj mnogo manji. U srednjem vijeku, Ohrid je bio poznat kao Slavenski Jeruzalem.

IMG_9269  (I ovdje ima kontrasta)

IMG_9267  IMG_9242

IMG_9258  IMG_9250

Uživamo u arhitekturi Ohrida, poneki turista, još više onih koji nam nude privatni smještaj, osjećamo se kao kod kuće.

Trgovine rade, restorani poslužuju riblje specijalitete…

IMG_9279   IMG_9273

Odlučujemo prenočiti negdje sjevernije jer se ovdje vrijeme pogoršava. I tako izlazimo na glavnu cestu za Skoplje, i nakon dva sata vožnje stižemo u Gostivar.

Nakon pet dana putovanja i pada temperature, zaželjeli smo se hotela, pravoga toploga tuširanja i meke postelje. Po mraku nekako pronalazimo hotel, mali ali novi i to sa podnim grijanjem, kao iz snova. Bilo je teško opustiti se i zaspati dok vani Zmaj stoji sam na jakoj kiši tokom noći.

IMG_9305  IMG_9227

Tokom doručka u hotelu saznajemo da nam je mnogo kraće i zanimljivije da se kući vratimo preko Kosova i Albanije, jer na sjeveru Kosova nije baš mirno a napadalo se i dosta snijega u posljedna dva dana.

Jutro donosi razvedravanje i sa punim „baterijama“ nastavljamo put nakon doručka. Od Gostivara započinje autoput sve do Skoplja.

Zaustavljamo se u Tetovu na kraći obilazak, ponovni posjet zelenoj pijaci, kupovina nešto za jelo i nastavljamo prema sjeveru. Nismo htjeli ovaj put posjetiti Skoplje, veliki gradovi nas nisu puno interesirali ovaj put. Htjeli smo više upoznati manje gradove i ruralne djelove država kroz koje smo prolazili.

Ostalo nam je još negdje oko 2000 dinara (cca. 34 eura) i namjeravali smo pred samu granicu sa Kosovom još jednom tankirati, ali nakon dužeg puta bez benzinske postaje odjednom dolazimo na granicu Makedonije i Kosova. Čudan osječaj kada se približavate mladoj državi iz  koje svako malo na TV Dnevniku,  stižu uznemirujuće vijesti o nesigurnosti i riziku.

Osjećamo se nekako poput stranih turista koji su posjećivali Hrvatsku tokom Domovinskog rata.

Gužva na granici, stojimo u redu i pomalo upijamo sve više informacija o ovoj mladoj državi.

Nastavlja se…

Stipe, Vito, Petra i Ivan A.